Tim Burton Filmovi – Top 10 Najboljih

Vizualni majstor Tim Burton stvorio je jedinstvenu filmografiju koja spaja gotski estetik s dječjom mašitom kroz više od tri desetljeća. Njegovi filmovi postali su kultni klasici koji definiraju poseban žanr mračne fantasije u Hollywoodu.

Tim Burton filmovi karakterizirani su prepoznatljivim vizualnim stilom, ekscentričnim likovima i kombinacijom horora s humorom. Najpoznatiji su Batman (1989), Edward Škaroručko (1990), Mrtvožderka (1999) i Alice u Zemlji Čuda (2010).

Burtonov pristup kinematografiji mijenjao je načine na koji gledamo filmove o čudovištima, superherojima i bajkama. Njegova sposobnost da iz mračnih tema izvuče topline i ljepote čini ga jednim od najutjecajnijih redatelja moderne ere. Ovi filmovi nude putovanje kroz labirint emocija gdje se strah susreće s nježnošću na najneočekivaniji način.

1. Beetlejuice (1988)

Beetlejuice predstavlja Burtonov proboj u mainstream Hollywood — film koji je definirao njegovu karijeru i pokazao da se horor može učiniti zabavnim za cijelu obitelj. Ovaj nadnaravni hit zaradio je preko 73 milijuna dolara u kinima, što je tada bilo impresivno za R-rated komediju.

Priča prati mladi bračni par koji nakon prometne nesreće postaju duhovi u vlastitom domu. Kada nova obitelj useli u njihovu kuću, mrtvi se odlučuju obratiti ekscentričnom “bio-egzorcismu” Beetlejuiceu za pomoč.

Michael Keaton krade scenu kao kaotični demon u prugastom odijelu. Njegov performans kombinira fizičku komediju s mračnim humorom — od scene gdje pjeva “Day-O” do nezaboravne transformacije u zmiju. Winona Ryder kao goth tinejdžerica Lydia donosi autentičnost liku koji postaje simpatičan publici.

Burton stvara vizualni spektakl koji spaja Tim Burton filmove s klasičnim monster komedijama 1980-ih. Šminka i kostimi (nagrađeni Oscarom) transformiraju glumce u nadnaravna bića bez korištenja CGI-ja. Praktični efekti poput rastegnute glave Adama ili Barbaraovih monstruoznih transformacija djeluju uvjerljivije od današnjih digitalnih rješenja.

Film etablira Burtonove prepoznatljive elemente: gotski dizajn, crno-bijeli prugasti uzorci i kontrast između svijeta živih i mrtvih. Danny Elfman komponira zaraznu glazbu koja savršeno prati nadrealan ton filma.

Beetlejuice dokazuje da Tim Burton filmovi mogu biti komerčijalno uspješni zadržavajući umjetničku viziju. Ovaj film otvara vrata Burtonu za buduće projekte poput “Batmana” i “Edwarda Škaroručka”.

2. Edward Scissorhands (1990)

Ova gotička bajka je bila—ako smijem biti iskren—pravi preokret za Burtona. Nakon uspjeha s Beetlejuiceom, mogao je napraviti bilo što… i onda je napravio film o umjetnom čovjeku s rukavodnim škarama. Ludost? Genialnost?

Vjerojatno oboje.

Edward Scissorhands donosi priču koja se čini jednostavna na prvi pogled—samotni Edward (Johnny Depp) živi u staroj vili dok ga prigradi obitelj ne usvoji. Zaljubi se u Kim. Problem? Umjesto ruku ima škare. Burton je ovdje duboko zavukao ruke u vlastito djetinjstvo u predgrađu Burbanka, Kalifornija—film praktički vrišti od osobnih doživljaja.

Johnny Depp… pa gdje da počnem? Njegova izvedba je tako emotivno nabjena da prenosi Edwardovu nevinost i tugu bez previše dijaloga. (Čovjek je literalno govorio šapatom pola filma i opet te razbio.)

Film je postao financijski i kritički hit—osvojio je BAFTA nagradu za najbolji produkcijski dizajn i Hugo nagradu za najbolju dramsku produkciju. Za Burtona i skladatelja Dannyja Elfmana, ovo je ostao jedan od najvažnijih zajedničkih radova.

Ali pazite—iako izgleda kao bajka, nije namijenjen djeci. Neke scene i teme su prilično… intenzivne. Burton je uspio stvoriti gotički estetik koji kombinira fantastiku s romantičnim elementima, a rezultat je bio nešto potpuno drugačije od svega što je Hollywood vidio.

Edward Scissorhands ostaje ključno djelo koje definira Burtonov mračan i poetski stil—onaj koji će ga nositi kroz ostatak karijere.

3. Big Fish (2003)

Burton se 2003. godine okrenuo emotivnijoj priči—onoj koja je duboko zadirala u njegove vlastite obiteljske odnose. Nakon što je Steven Spielberg napustio projekt, Burton je preuzeo režiju ovog filma koji je postao jedan od njegovih najličnijih radova.

Big Fish donosi priču o Willu (Billy Crudup) koji pokušava dokučiti istinu iza fantastičnih priča svog oca Edwarda. Mlađeg Edwarda glumi Ewan McGregor s neodoljivim šarmom, dok Albert Finney majsterski portretira starijeg verziju lika—čovjeka čiji život zvuči previše nevjerojatno da bi bio istinit.

Sniman u Alabami, film odiše južnjačkim gotskim stilom koji savršeno odgovara Burtonovoj estetici. Ovaj put nije bila riječ samo o vizualnom spektaklu. Smrt Burtonova oca 2000. godine ostavila je duboki trag na redatelja, a Big Fish postaje njegovo osobno istraživanje odnosa između oca i sina.

Edward Bloom, prodavač s talentom za pripovijedanje, živi između mitova i stvarnosti. Njegove pustolovine—susreti s divovima, vrijeme provedeno u cirkusu, ljubavne priče—miješaju se s prozaičnom stvarnošću na način koji frustrira sina Willa. Burton koristi ovu napetost između skepticizma i čudesnog da bi istražio dublju istinu: možda je fikcija ponekad iskrenija od samih činjenica.

Danny Elfman ponovno stvara glazbenu podlogu koja savršeno prati emocionalni luk priče, što mu je donijelo Grammy nominaciju. Film je ukupno osvojio impresivnih sedam BAFTA nominacija i četiri nominacije za Zlatni globus.

Kroz živopisne vizuale i intenzivnu upotrebu boja, Burton dokazuje da njegovi mračniji tonovi mogu ustupiti mjesto toplijoj, emotivnijoj paleti kada priča to zahtijeva.

4. Batman (1989)

Kad je Tim Burton dobio priliku režirati Batman film 1989., nitko nije očekivao da će izbor Michaela Keatona za glavnu ulogu izazvati takvu buru. Fanovi stripova bili su… pa, recimo da nisu bili oduševljeni. Comedian kao Batman? Zvuči kao loš vic, zar ne?

Ali Burton je vidio nešto što drugi nisu. Keaton nije bio tipični superhero — bio je mračniji, opsesivniji. I upravo je to Burton htio. Njegov Batman nije bio savršeni heroj u sjajnom kostimu, već čovjek s demonima koji se bori protiv još gorih demona.

Jack Nicholson kao Joker postavlja standarde koji traju i danas. Ta kombinacija Burtonovog gotskog stila s Nicholsonovom karizmatičnom ludošću stvorila je nešto posebno. Film zarađuje 411 milijuna dolara worldwide — cifra koja 1989. godine znači apsolutni blockbuster.

Burton spaja svoju prepoznatljivu estetiku s ikonografijom DC stripa na način koji redefinira superherojski žanr. Gotham City postaje mračni labirint gdje se akcija miješa s fantasy elementima, a sve to umotano u Burtonov karakterističan vizualni potpis.

Ovaj projekt otključava vrata za Burtonove buduće kolaboracije s Keatonom i postavlja temelje modernoj superherojskoj kinematografiji. “Batman” (1989) dokazuje da stripovski likovi mogu nositi ozbiljnu umjetničku vrijednost — lekcija koju će Hollywood zapamtiti desetljećima unaprijed.

Film ostaje trajno svjedočanstvo Burtonove sposobnosti da pomiješa popularnu kulturu s autorskim izrazom.

5. Corpse Bride (2005)

Stop-motion animacija koja je… pa, da budem iskren, potpuno me ostavila bez daha kada sam je prvi put pogledao. Burton se odlučio vratiti tehnici koja ga je proslavila još u kratkim filmovima, ali ovaj put sa pričom koja spaja romantiku, smrt i muzikale na način koji samo on zna.

Johnny Depp glasi Victora, plašljivi mladoženja koji slučajno oženi mrtvu nevjestu Emily (Helena Bonham Carter) dok vježba bračne zavjete u šumi. Zvuči bizarno? Pa, jest. Ali na najbolji mogući način.

Burton i ko-redatelj Mike Johnson tri godine su radili na ovom projektu u Londonu, koristeći digitalne kamere umjesto tradicionalnih filmskih. Svaki kadar je fotografiran posebno, što znači da je jedna minuta filma zahtijevala tjedne rada. Strpljenje koje je potrebno za ovakvu vrstu animacije… ludilo, čak i za Burtonove standarde.

Film je inspiriran židovskom narodnom pričom iz 17. stoljeća, što objašnjava tu mračnu atmosferu s dozom nade koja prožima cijelu priču. Emily nije tipičan “horor” lik – ona je tragičan karakter čija ljubav transcendira smrt, što je… pa, to je čisti Burton.

Corpse Bride je osvojila nominaciju za Oscara za najbolji animirani film i premijerno je prikazana na Venecijanskom filmskom festivalu 2005. Kritike su bile oduševljene vizualnim stilom i emotivnom dubinom priče.

Ono što me fascinira kod ovog filma jest kako Burton koristi svijet mrtvih kao metaforu za oslobađanje od društvenih konvencija. Svijet živih je siv i represivan, dok podzemlje pršti od boja i glazbe. Dakle, smrt kao… sloboda? Samo Burton može prodati takvu ideju i učiniti je poetičnom.

6. Pee-wee’s Big Adventure (1985)

Nekad se dogodi da redatelj napravi film koji postane kultni klasik potpuno slučajno. Tim Burton je 1985. godine bio mladi, nepoznati tip iz Burbanke koji je animirao za Disney, a onda je dobio priliku snimiti svoj prvi dugometražni film. I kakav je to bio debut!

“Pee-wee’s Big Adventure” – priča o čudnom tipu u crvenom leptir-mašni koji traži svoj ukradeni bicikl – zvuči kao recept za katastrofu. Ali Burton je od ovakve bizarne premisse stvorio nešto čarobno. Paul Reubens kao Pee-wee Herman donosi takvu energiju da gledate film s osmijehom na licu, bez obzira koliko ste stari.

Film je sniman kroz Kaliforniju i Texas, a Burton je već tada pokazao svoj prepoznatljiv vizualni potpis. Ove čudne lokacije, ekscentrični likovi i atmosfera koja balansira između bajke i noćne more – sve je to postalo Burtonova zaštitna marka. Možda je najvažnije što je ovdje započela njegova legendarna suradnja s kompozitorom Dannyjem Elfmanom, čija glazba doslovno “diše” s Burtonovim vizualima.

Warner Bros. je rizikovao s ovim projektom, ali isplatilo se. Film je postao hit i otvorio Burton-u vrata za buduće projekte poput “Beetlejuice” i “Batmana”.

Gledajući unazad, “Pee-wee’s Big Adventure” djeluje kao savršen uvod u Burtonov filmski svemir – kombinira dječju nevinost s grotesknim humorom, a obični road trip pretvara u surealnu avanturu. Tko bi rekao da će film o ukradenom biciklu lansirati jednu od najutjecajnijih redateljskih karijera?

7. Sleepy Hollow (1999)

Ovaj gotički horor misterij iz 1999. godine udarno je pokucao na vrata Burton fanova poput nečega što se izvuklo iz najgorih noćnih mora. Burton je uzeo Irvingovu klasičnu priču iz 1820. i pretvorio ju u vizualni spektakl koji i danas hvata dah.

Johnny Depp igra policijskog konstabla Ichaboda Cranea — skeptična detektiva koji istražuje brutalna ubojstva u selu Sleepy Hollow. Vjeruje li u natprirodno? Apsolutno ne. Ali kad počnu padati glave (doslovno), počinje preispitivati sve što zna o svijetu.

Burton je angažiran tek 1998., nakon što je produkcija vukla rep od ’93. Snimanje je završeno u svibnju ’99, a rezultat? Film je osvojio Oscara za najbolju scenografiju dok je Danny Elfman pokupao Zlatnu satelitsku nagradu za glazbu.

Christina Ricci, Miranda Richardson, Michael Gambon i Christopher Walken čine savršenu potporu Deppovoj glavnoj ulozi. Walken kao Headless Horseman? Čista poezija straha.

Kinematograf Emmanuel Lubezki i produkcijski dizajner Rick Heinrichs stvorili su atmosferu koja praktički kapa s ekrana. Mračne šume, maglovite noći, gotski dvorci — sve screams Burton iz svakog kadra.

Film je zaradio 411 milijuna dolara worldwide, dokazujući da publika obožava kad Burton kombinira horor s fantazijom. Kritičari su hvalili sve — od glumačkih izvedbi do tehničke realizacije.

Sleepy Hollow ostaje jedan od Burtonovih najprepoznatljivijih filmova, gdje se misterij spaja s nadnaravnim elementima u jedinstvenome filmskom iskustvu koje te drži na rubu stolice.

8. Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street (2007)

Tim Burton je konačno dobio priliku adaptirati mjuzikl koji ga je opsjedao još od 1980-ih – Sweeney Todd predstavlja savršen spoj jeho mračne estetike s glazbenim žanrom. Ovaj gotski horor prati londonskog brijača (Johnny Depp) koji se vraća u 19. stoljeće tražeći osvetu protiv suca koji mu je uništio život.

Burton preuzima projekt od Sama Mendesa 2006. godine i stvara film koji postaje… pa, recimo da nije za slabe želudce. Priča Sweeneyja Todda koji ubija mušterije dok se njihova tijela prerađuju u pite s Mrs. Lovett (Helena Bonham Carter) zvuči bizarno – ali u Burtonovim rukama postaje poetska.

Johnny Depp uči pjevati za ulogu, što je bio odvažan potez jer glazbeni elementi čine okosnicu filma. Rezultat? Film zarađuje 153 milijuna dolara na budžet od 50 milijuna i osvaja Oscara za najbolju scenografiju.

Burton ostaje vjeran izvornom mjuziklu Stephena Sondheima iz 1979., ali dodaje svoju prepoznatljivu vizualnu poetiku. Kostimografija i scenografija stvaraju atmosferu viktorijanskog Londona koja oduzima dah, dok se glazbeni brojevi uklapaju prirodno u narativ.

“Sweeney Todd” postaje jedan od najvažnijih glazbenih horora 21. stoljeća – dokaz da Burton može uspješno raditi u bilo kojem žanru dok zadržava svoj autorski potpis. Film potvrđuje njegovu sposobnost stvaranja složenih, intrigantnih priča gdje se mračna tema spaja s nekom čudnom ljepotom koja te jednostavno… drži.

9. Ed Wood (1994)

Ovaj film… pa gdje da počnem? Burton je ovdje napravio nešto potpuno neočekivano — snimio je biografiju o najgorem redatelju svih vremena i od toga napravio remek-djelo. Ironično, zar ne?

Ed Wood je bio čovjek koji je živio za filmove, iako mu baš i nisu išli od ruke. Burton je prepoznao tu strast i odlučio je počastiti crno-bijelim filmom koji će postati jedan od njegovih najfinijih radova. Johnny Depp kao Ed Wood donosi tu čudnu kombinaciju optimizma i deluzije koja čini ovog lika istovremeno patetičnim i divljim.

Martin Landau kao Bela Lugosi — e pa to je bila gluma za pamćenje. Lugosi, nekadašnja zvijezda horora koja se borila s ovisnostima i propadanjem karijere, našao je u Woodu neočekivanog prijatelja. Njihova veza postaje srce filma, a Landau je za tu ulogu zasluženo odnio Oscara.

Burton je inzistirao na crno-bijeloj tehnici, što je bilo… pa realno, prilično rizično. Studio nije bio oduševljen, ali rezultat govori sve. Film izgleda kao da je izvuknut iz 1950-ih, što savršeno odgovara priči o čovjeku koji je zaglavio u prošlosti.

Aspekt Detalj
Box office 13,8 milijuna dolara (budžet 18 milijuna)
Oscari 2 nagrade (sporedni glumac, makeup)
Stil Crno-bijela kinematografija
Tema Strast prema filmu unatoč nedostatku talenta

Komercijalno? Pa nije baš bio hit. Ali kritike… to je bila druga priča. Film je postao kultni klasik jer Burton nije rugao Woodu — već ga je slavio. Pokazao je da ponekad autentičnost vrijedi više od vještine.

I da, ovo je film gdje Burton dokazuje da može biti i ozbiljan i duhovit istovremeno, ne gubi ništa od svog prepoznatljiva stila.

10. Batman Returns (1992)

Ah, Batman Returns… gdje da počnem s ovim remek-djelom? Burton je praktički uzeo sve što je napravio s prvim Batmanom i rekao – “Ok, sad ću stvarno pokazati kakav sam lud.”

I iskreno? Čovjek je deliverirao.

Ovaj film iz ’92. je Burton na steroidima – gotski, mračan, potpuno nenormalan… i apsolutno briljijatan. Michael Keaton se vraća kao Batman, ali ovaj put mora se nositi s dva villaina odjednom: Danny DeVito kao groteskni Pingvin i Michelle Pfeiffer kao Catwoman (koja je, btw, postala ikona za sva vremena).

Priča prati Batmana dok se bori protiv korumpiranog poduzetnika Maxa Shreka (Christopher Walken) i Pingvina – Oswalda Cobblepoта koji terorizira Gotham City. Ali to što čini ovaj film posebnim nije radnja… to je čisti Burton magic.

Vizualno, ovo je možda najimpresivniji Burtonov rad ikad. Kombinacija praktičnih efekata s minimalnim CGI-om stvara atmosferu koja ti se utisne u glavu. Gotham City izgleda kao da je izašao iz najcrnjeg Burtonovog sna – sav taj snijeg, tamne uličice, groteskna arhitektura…

Danny DeVito kao Pingvin? Chef’s kiss. Čovjek je bio toliko grozan da su djeca plakala u kinima. Michelle Pfeiffer kao Catwoman postavila je standarde koje nitko nije stigao – ta scena s bičem i manekenom… legendarno.

Film je koštao između 50 i 80 milijuna dolara i sniman je od rujna 1991. do veljače 1992. A Burton je opet radio s Dannyjem Elfmanom na soundtracku koji je… pa, možete misliti kakav je.

Batman Returns dokazuje jednu stvar – Burton je majstor kada mu daš potpunu kreativnu slobodu. Film je tamnjiji, čudniji i definitivno odrasliji od svog prethodnika, ali upravo zato postaje nezaboravan.

Leave a Comment